
RAFAŁ ODROBINA
Pianista, kompozytor, aranżer, pedagog, historyk sztuki, twórca wortalu IkonografiaChopina.pl, założyciel Studia ARS-MICA.
Solista i kameralista występujący w Polsce i za granicą (USA/Nowy Jork, Wielka Brytania, Francja, Belgia, Niemcy, Węgry). Koncertował i dokonywał nagrań z artystami Filharmonii Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Opery Kameralnej i Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Poza repertuarem klasycznym występował z recitalami muzyki filmowej, wykonując utwory we własnych aranżacjach. Brał udział w kilkunastu spektaklach teatralnych. W sumie wystąpił w ponad trzech tysiącach koncertów.
Jest nauczycielem i jurorem konkursów pianistycznych.
Komponuje muzykę autonomiczną oraz użytkową (do sztuk teatralnych, audycji, podcastów, filmów dokumentalnych i reklam). Obszerną część jego muzycznej działalności zajmuje aranżacja i transkrypcja muzyki filmowej, dzieł operowych na potrzeby teatru, utworów chóralnych oraz muzyki rozrywkowej (ponad dwa tysiące pozycji).
Jest autorem scenariuszy i opracowań muzycznych do przedstawień teatralnych.
W latach 1997-2002 współpracował z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W latach 1998-2002 był pianistą-aranżerem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w Sekcji Piosenki Wydziału Wokalnego, w klasie prof. Małgorzaty Kustosz-Piątosy.
W 2001 roku w duecie z Patrycją Piekutowską został laureatem II nagrody oraz zdobywcą Nagrody Specjalnej za Najlepsze Wykonanie Utworu Kompozytora Polskiego w V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego.
W 2009 roku został uhonorowany Srebrnym Laurem poznańskiej Sceny na Piętrze.
W latach 2009-2010 ilustrował muzyką Chopina widowisko „Ze sztambucha pani Salomei” w reżyserii Krzysztofa Kolbergera, poświęcone Juliuszowi Słowackiemu.
W 2010 roku dokonał adaptacji sztuk Stanisławy Fleszarowej-Muskat tworząc spektakl o Fryderyku Chopinie „Pożegnalny koncert”. W tym samym roku napisał baśń muzyczną „Opowieść o Frycku” oraz monodram o Wacławie Niżyńskim „Boży błazen” (dla aktora, pianisty i tancerki baletu).
Od 2011 roku grał rolę Schmidta w sztuce Paula Barza „Kolacja na cztery ręce” w reżyserii Leszka Zdunia.
W latach 2013-2014 występował gościnnie w koncertach „Etnofonie kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski” pod kierownictwem Weroniki Grozdew-Kołacińskiej.
W 2014 roku nagrał z Rafałem Grozdewem cykl pieśni Dobri Christowa oraz stworzył kilka projektów związanych z obchodami Roku Oskara Kolberga.
W 2017 roku nagrał dla Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie nieznane kompozycje fortepianowe Tadeusza Kościuszki na wystawę „Ojczyzna Obrońcy Swemu. W 200 rocznicę śmierci Naczelnika Tadeusza Kościuszki”.
W 2018 roku w ramach obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości zaaranżował na orkiestrę, chór i solistów dwanaście pieśni patriotycznych do widowiska „Za pieśni przewodem” w reżyserii Leszka Zdunia.
W 2021 roku skomponował cykl ośmiu piosenek dla dzieci do słów Leszka Zdunia, będącego częścią audiobooków „Pomysły Tulisiowe na zabawy rozwojowe”.
W 2022 roku napisał muzykę do „Nocy listopadowej” Stanisława Wyspiańskiego – plenerowego widowiska teatralnego, wystawianego cyklicznie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. W tym samym roku powstały kompozycje do spektaklu o Witoldzie Pileckim, „Numer 4859”.
W 2023 roku zaaranżował i nagrał muzykę do miniatury teatralnej „Napoleon w Warszawie”, skomponował muzykę do spektakli: „Byśmy byli jedno”, zrealizowanego przez Instytut Pamięci Narodowej, „Nigdy więcej” dla Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie, „Trzy po trzy”, realizowanego przez Teatr Klasyki Polskiej. W tym samym roku powstała ścieżka dźwiękowa do Gloria victis – zwyciężonym chwała, będącej częścią narracyjną inscenizacji „Bitwa nad Wartą”; aranżacje kolęd w przedstawieniu „Do Betlejem”; muzyka do filmów promocyjnych „Czterej dramatopisarze w Teatrze Królewskim” w warszawskich Łazienkach.
W 2024 napisał muzykę do obchodów Narodowego Dnia Żołnierzy Wyklętych w Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL oraz spektaklu „Przez ścianę”, realizowanego przez IPN oraz Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL. W tym samym roku powstała muzyka do widowiska poświęconego Wincentemu Witosowi „Trzy razy on”.
Kieruje założonym przez siebie Studiem ARS-MICA.
Jako historyk sztuki bada ikonografię muzyczną, ze szczególnym uwzględnieniem ikonografii chopinowskiej. Jest twórcą wortalu IkonografiaChopina.com – najobszerniejszego miejsca w sieci poświęconego wizerunkom polskiego kompozytora w malarstwie, rysunku, grafice, rzeźbie, medalierstwie i plakacie.
Edukacja:
Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Tomaszowie Mazowieckim w klasie fortepianu prof. Elżbiety Marciniak (wyróżnienie).
I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim.
Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasach fortepianu prof. Lidii Kozubek i kameralistyki prof. Barbary Halskiej (wyróżnienie), studia magisterskie
Uniwersytet Warszawski – Historia sztuki (ukończona z wynikiem celującym), studia magisterskie
*****
3 października 2015 wypadek zakończył jego aktywność koncertującego pianisty. Od tego czasu Rafał Odrobina zajmuje się wyłącznie kompozycją, aranżacją i nagraniami studyjnymi.
